Prostaatkanker

De prostaat is een klier die als functie heeft het aanmaken van prostaatvocht. Deze is gelegen tussen blaas en de sluitspier. Prostaatkanker is een zeer veel voorkomende kwaadaardigheid van de prostaat. Prostaatkanker geeft meestal geen of pas heel laat klachten. Het treed zelden op voor het 50e levensjaar maar de kans om deze ziekte te vinden stijgt sterk met de leeftijd.

De oorzaak is nog onduidelijk, wel spelen erfelijke factoren en hormonale factoren een rol. Er is verdenking op prostaatkanker indien er bij inwendig onderzoek een knobbel aan de prostaat wordt gevoeld of er sprake is van een verhoogde PSA waarde bij bloed onderzoek. De diagnose wordt gesteld door biopten van de prostaat te nemen.

Als er prostaat kanker is vast gesteld zullen er vaak verschillende aanvullende beeldvormende scans verricht worden zoals bv een MRI, Ct-scan of botscan om de uitgebreidheid van de ziekte van te stellen.

Behandeling van prostaat kanker is lang niet altijd noodzakelijk. Dit hangt af van o.a. het soort prostaat kanker, het stadium van de tumor, klachten en de leeftijd van de patiënt. Behandeling is maatwerk en kan bestaan uit actief volgen (active surveillence), het operatief verwijderen van de prostaat (zie folder) en zonodig ook van de lymfklieren, bestralen van de prostaat en zonodig ook van de lymfklieren, hormonale therapie, chemotherapie of HIFU therapie. Vaak worden verschillende behandelingen met elkaar gecombineerd om het beste resultaat te bereiken.